„Frumoasa adormită” deschide Festivalul Cinepolitica 2013

Una dintre cele mai tulburătoare „cause célèbre” din istoria Italiei este povestea cu care va debuta cea de-a doua ediție a Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica, pe 2 aprilie, la Cinema Studio din Capitală. „Bella addormentata”/ „Dormant Beauty”, cel mai recent film al renumitul cineast italian Marco Bellocchio, va fi proiectat în premieră în România, în deschiderea festivalului.

Inclus în competiția Festivalului de la Veneția, anul trecut, „Bella addormentata” a fost unul dintre filmele favorite ale presei internaționale și a generat dezbateri intense pe un subiect extrem de delicat, cel al eutanasiei. Marco Bellocchio pornește de la cazul real al Eluanei Englaro, o tânără care a stat 17 ani în stare vegetativă înainte de a fi decuplată de la aparate, în 2009, pentru a vorbi despre dreptul la moarte. A fost prima eutanasie oficială din Italia și, deși tatăl câștigase în instanță dreptul de a-și lăsa fiica să moară, după 11 ani de procese, statul italian s-a opus printr-un decret și prin măsuri administrative.

Profund, inteligent și provocator, filmul lui Marco Bellocchio combină secvențele cu actori cu imagini de arhivă, în trei povești complexe. Un senator are probleme de conștiință când e pus să voteze decretul care împiedică moartea Eluanei Englaro; fiica sa, în schimb, pledează pentru menținerea ei în viață și protestează în fața clinicii unde e internată. O cântăreață celebră și o catolică ferventă renunță la carieră pentru a-și îngriji fiica aflată în comă, spre dezaprobarea fiului ei. Un medic se îndrăgostește de o tânără dependentă de metadonă și refuză să o lase să se sinucidă.

Pe afișul filmului „Bella Addormentata” apar nume ca Isabelle Huppert, Toni Servillo, Alba Rohrwacher, Michele Riondino, Roberto Herlitzka, Maya Sansa și Fabrizio Falco, distins cu premiul Marcello Mastroianni pentru cel mai bun actor debutant, la Veneția.

Unul dintre cei mai apreciați regizori italieni, un obișnuit al festivalurilor de la Cannes și Veneția, Marco Bellocchio (73 de ani) nu s-a ferit, de-a lungul carierei, de subiecte controversate, majoritatea legate de lumea politică și a Bisericii: ascensiunea lui Benito Mussolini („Vincere”, 2009), răpirea lui Aldo Moro („Buongiorno, Notte”/ „Good Morning, Night”, 2003) sau religia și influența Vaticanului („L’ora di religione” – 2002). Regizorul a intrat în atenția criticii cu debutul „I Pugni in tasca”/ „Fists in the Pocket” (1965), devenit film-cult, și a continuat cu „Nel nome di Padre” (1971), un prim denunț al religiei, „Diavolo in corpo” (Cannes, 1986), „La condanna” (Ursul de Argint la Berlin, 1991), „Il sogno di farfalla” (1994) sau „La Balia” (1999) – după Luigi Pirandello.

Unicul festival de gen din România, Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica va avea loc între 2 şi 7 aprilie, la Cinema Studio şi Cinema Elvira Popescu și le va propune cinefililor o selecţie de filme alese, dezbateri şi întâlniri memorabile.

Organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine, sub deviza Singura noastră politică este cea a cinematografului!, Cinepolitica este patronat de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) şi de Universitatea Naţională de Arte (UNArte). Evenimentul este sprijinit de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC).